CONSULTA PÚBLICA PRÈVIA A LA TRAMITACIÓ DE L’ORDENANÇA MUNICIPAL DE TINENÇA D’ANIMALS (NÚM. 7)
#decidimGuissona Donant compliment a allò que disposa l'art. 133 LPAC
D'acord amb el que estableix l'article 133 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb l'objectiu de millorar la participació dels ciutadans en el procediment d'elaboració de normes, i amb caràcter previ a l'elaboració del projecte d'ordenança municipal de tinença d’animals, es duu a terme una consulta pública per recollir l'opinió dels ciutadans i organitzacions i associacions més representatius potencialment afectats per la futura ordenança a través del portal web de l’Ajuntament www.guissona.cat.
Termini de presentació de propostes: Del 20 de juliol a l'11 d’agost de 2021
El marc en el que es planteja la nova norma és el següent:
Antecedents
El dia 07 d’abril de 1998 es va publicar l’aprovació definitiva en el Butlletí Oficial de la Província de Lleida núm. 42 de l’Ordenança reguladora dels animals que circulen solts per la Vila. La principal finalitat d’aquesta Ordenança Municipal era donar resposta a la problemàtica que podien arribar a ocasionar alguns animals, sobre tot gossos, de carrer. Aquesta Ordenança va ser derogada pel Ple del dia 12 de desembre de 2012, a l’aprovar-se una nova Ordenança substitutòria de tinença d’animals. Aquesta va ser aprovada definitivament i publicada en el BOP de Lleida núm. 21 del 18 de febrer de 2003. La finalitat d’aquesta nova regulació era tenir en compte els drets dels animals, els beneficis que aporten a les persones, regular els aspectes relacionats amb la seguretat i la salut pública i regular la convivència entre els animals i les persones reduint al màxim les molèsties i perills que es poguessin ocasionar.
En aquest context, i tenint en compte la falta de modificació i adaptació d’aquesta Ordenança Municipal a la realitat canviant, és necessària la redacció i posterior aprovació d’una nova Ordenança Municipal de Tinença d’Animals per tal d’ajustar la normativa local al Decret Legislatiu 2/2008, de 15 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de protecció dels animals, així com a les convencions socials actuals sobre respecte i tracte dels animals.
Problemes a resoldre amb la iniciativa reglamentària
El nou reglament ha de resoldre la manca d’adequació de la fins ara normativa que es disposava al Municipi respecte a la nova realitat social i jurídica existent respecte la fauna urbana.
La necessitat i oportunitat de la seva aprovació
Es necessari l’elaboració d’un Reglament que estableixi la regulació i el règim jurídic de la competència municipal així com la relació entre l’Administració, els ciutadans, les persones responsables d’animals domèstics i la fauna, que permetin la bona convivència i la previsió de tots aquells aspectes necessaris per a l’exercici de les funcions públiques.
Els objectius de la norma
L’objectiu bàsic l’Ordenança municipal de tinença d’animals és aconseguir un marc de normes adaptades, clares i complertes per tal que aquests siguin usats pels diferents col·lectius afectats.
Les possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores
La solució únicament pot ésser l’aprovació, per l’òrgan competent, del corresponent reglament regulador, doncs conforme l’article 25.3 f) i h) del Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d’abril, pel qual s’aprova el text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya (TRLMRLC) “El municipi té competències pròpies en les matèries següents: [...] f) La protecció del medi. [...] h) La protecció de la salubritat pública.”; així com conforme l’article 25.2.b) i j) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, “El Municipi exercirà en tot cas com a competències pròpies, en els termes de la legislació de l'Estat i de les Comunitats Autònomes, en les següents matèries [...] b) Medi ambient urbà: en particular, parcs i jardins públics, gestió dels residus sòlids urbans i protecció contra la contaminació acústica, lumínica i atmosfèrica a les zones urbanes [...] j) Protecció de la salubritat pública.”; així com segons l’article 59 del Decret 179/1995, de 13 de juny, pel qual s'aprova el Reglament d'obres, activitats i serveis dels ens locals ““A més de les ordenances d'edificació, industrials, mediambientals i d'altres que regulin matèries de la competència local, els municipis poden aprovar ordenances de bon govern, que incorporin les normes peculiars de la localitat encaminades a ordenar l'activitat i la convivència dels ciutadans en el medi urbà i rural, així com, si és el cas, el costum local.”
Compartir: