INFORMACIÓ PÚBLICA: Aprovació provisional de la modificació de l’Ordenança General de Circulació de Guissona (núm. 14)
#decidimGuissona Acord d'aprovació provisional
El Ple de l’Ajuntament de Guissona, en sessió ordinària celebrada el dia 14 de juliol de 2021, va acordar l'aprovació provisional de la modificació de l’Ordenança General de Circulació de Guissona, fent algunes modificacions i incorporant nous articles a l’Ordenança General de Circulació del nostre municipi
ANUNCI
Sumari: Aprovació provisional de la modificació de l’Ordenança General de Circulació de Guissona (núm. 14)
El Ple de l’Ajuntament de Guissona, en sessió ordinària celebrada el dia 14 de juliol de 2021, va acordar l'aprovació provisional de la modificació de l’Ordenança General de Circulació de Guissona, fent algunes modificacions i incorporant nous articles a l’Ordenança General de Circulació del nostre municipi, concretament:
- Modificar l’article 10.2 de Carrils reservats. Carrils bicicleta, afegint “i Vehicles de Mobilitat Personal”, essent la redacció del l’article modificat, el següent:
«2. El carril bicicleta serà d’ús exclusiu per a bicicletes, i Vehicles de Mobilitat Personal (excepte que la senyalització existent indiqués quelcom diferent), i tant els vianants com altres vehicles no podran circular, parar o estacionar en ell llevat de permís o habilitació específica de circumstàncies per raons d’ordre o interès públic.»
- Incorporar l’article 55Bis. Circulació de vehicles de mobilitat personal (VMP)”, essent la redacció del l’article, el següent:
«“TÍTOL SETÈ. CIRCULACIÓ DE VEHICLES DE DUES RODES I VMP”
Article 55.bis. Circulació de Vehicles de mobilitat personal (VMP)
1. El vehicle de mobilitat personal (VMP) és el vehicle d‘una o més rodes dotat d’una única plaça i propulsat exclusivament per motors elèctrics que poden proporcionar al vehicle una velocitat màxima d’entre 6 i 25 km/h. La persona que l’utilitza té la consideració de conductor als efectes de la normativa de trànsit.
2. En funció de les diferents característiques, els VMP es classifiquen en les tipologies A, B, CO, C1 i C2. [Classificació Annex VMP].
3. Queden exclosos de la consideració de VMP:
a. Vehicles sense sistema d’auto equilibri i amb selló.
b. Vehicles concebuts per a competició.
c. Vehicles per a persones amb mobilitat reduïda.
d. Vehicles inclosos en l’àmbit del Reglament (UE) núm. 168/2013: patinets amb seient, cicles de motor, ciclomotors de dues o tres rodes, motocicletes amb sidecar, quadricicles lleugers o pesats per carretera, quadri mòbils lleugers o pesats,..
4. Els VMP per a poder circular requeriran el certificat de circulació que garanteixi el compliment dels requisits tècnics exigibles per la normativa nacional i internacional recollits en el manual de característiques, així com la seva identificació. No està permesa doncs, la circulació per les vies del municipi dels VMP i cicles de més de dues rodes, si no disposen de la corresponent certificació i homologació.
5. Amb caràcter general, els VMP, definits formalment com a vehicles, tenen prohibida la circulació per les voreres i per les zones de vianants, així com la circulació en vies interurbanes, travessies, autopistes i autovies que transcorrin dins del municipi, ni en túnels urbans.
6. L’edat permesa per circular en un VMP és de 15 anys. Els menors de 15 anys, només poden fer ús de vehicles de mobilitat personal i cicles de més de dues rodes, quan aquests estiguin adequats a la seva edat, alçada i pes, fora de les zones de circulació, en espais tancats al trànsit i acompanyats i sota la responsabilitat dels seus pares o tutors.
En cas de transportar persones en un dispositiu homologat, qui condueix ha de ser major d’edat.
7. Amb caràcter general, als conductors de VMP se’ls apliquen totes les obligacions que la legislació de trànsit estableix per als conductors de vehicles, llevat de les previsions expresses únicament aplicables als conductors de cicles, ciclomotors o vehicles a motor.
8. Condicions generals de circulació dels VMP i cicles de més de dues rodes (excepte els tipus CO que es regeixen per la normativa aplicable a les bicicletes):
a. S’ha de respectar en tot moment les normes generals de circulació establertes en la present Ordenança així com altra normativa i legislació vigent en matèria de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària.
b. S’ha de circular amb la diligència i precaucions necessàries per evitar danys propis i aliens, evitant posar en perill a la resta de persones usaries de la via.
c. S’ha de circular respectant la preferència dels vianants i mantenir la distància de separació mínima d’1 metre respecte d’ells, evitant maniobres que afectin negativament la seguretat.
d. En els espais reservats als vianants, s’ha de suspendre la circulació en els moments d’alta intensitat o aglomeració de circulació de les persones, o quan no resulti possible mantenir respecte d’elles un metre de distancia, o circular em línia recta durant cinc metres de manera continuada.
e. Queda prohibit circular amb auriculars connectats a aparells receptors o reproductors de so, excepte en el cas de cascos dotats de dispositius de comunicació que disposin de la requerida homologació per a tal fi, i en tot cas de forma condicionada al fet que es dugui a terme un ús responsable en condicions de seguretat viària tant per a qui utilitzi el vehicle com per a altres persones.
f. No es pot circular amb taxes d'alcohol superiors a les establertes en la normativa general de trànsit, o sota els efectes de drogues tòxiques, estupefaents o substàncies psicotròpiques.
g. Les persones usuàries de vehicles de mobilitat personal dels tipus A i B han de portar casc. Es recomana la seva utilització per a la resta.
h. Els VMP del tipus B i C i cicles de més de dues rodes, han de dur timbre, llums i elements reflectants degudament homologats.
9. Regulació especifica de la circulació dels VMP, en funció del tipus de via i vehicle:
a. Els VMP de tipus A i B, podran circular per:
• Parcs, places, rambles i passejos centrals, a una velocitat màxima de 10 km/h.
• Carrers amb limitació de velocitat màxima a 20km/h i amb prioritat per a vianants:
1. A una velocitat que no superi els 6km/h (pas de vianants).
2. A 1,5 metres de distància de les façanes d’edificis.
• Plataformes úniques de vianants i vehicles, a una velocitat màxima de 20 km/h i ho podran fer en els dos sentits de la marxa.
• Els carrils bici en vorera senyalitzats, a una velocitat màxima de 20 km/h.
• En carril bici segregat, a una velocitat màxima de 30 km/h.
• En calçades de zona 30, a una velocitat màxima de 30 km/h.
• Si la senyalització ho permet per a les bicicletes, per plataformes úniques per a vianants, a una velocitat màxima de 10 km/h.
b. Els VMP de tipus C1 i C2, podran circular per:
• Plataformes úniques de vianants i vehicles, a una velocitat màxima de 20 km/h.
• Els carrils bici en vorera senyalitzats, a una velocitat màxima de 20 km/h.
• En carril bici segregat, a una velocitat màxima de 30 km/h.
• En calçades de zona 30, a una velocitat màxima de 30 km/h.
• Per calçada.
• Els vehicles de tipus C2, a més podran circular per realitzar tasques de càrrega i descàrrega en els següents espais:
- Parcs, places, rambles i passejos centrals, a una velocitat màxima de 10 km/h.
- Plataformes úniques per a vianants, a una velocitat màxima de 10 km/h.
- Voreres d’ample disponible superior als 5 metres.
c. Els vehicles de mobilitat personal habilitats per a desplaçar-se persones amb diversitat funcional podran circular també per voreres sempre circulant a una velocitat màxima de 10 km/h. El conductor haurà d’acreditar el certificat de discapacitat per utilitzar aquest vehicle en aquests espais.
10. S’estableixen les següents condicions especifiques de circulació dels vehicles de mobilitat personal i cicles de mes de dues rodes, que suposin una activitat d’explotació econòmica:
a. L’obertura de l’activitat esta sotmesa al procediment d’intervenció previst a la Llei 16/2015, de 21 de juliol, de simplificació de l’activitat administrativa de l’Administració de la Generalitat i dels governs locals de Catalunya i d’impuls de l’activitat econòmica o a la legislació que la substitueixi.
b. Els vehicles de mobilitat personal i cicles de més de dues rodes que suposin una activitat d’explotació econòmica han d’estar identificats i, si així ho disposa la normativa aplicable, han d’estar inscrits en el registre que correspongui.
c. Les persones físiques o jurídiques titulars, ja sigui a títol de propietat o qualsevol altre títol, dels vehicles de mobilitat personal o de cicles de més de dues rodes, han de contractar una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi els danys a tercers, als passatgers dels vehicles tipus C1 i els danys i perjudicis que es puguin derivar amb caràcter subsidiari per l’ús d’aquells vehicles i cicles que en facin els usuaris i usuàries als quals els cedeixin o lloguin.
d. Les persones usuàries de vehicles del tipus A i B han de portar casc.
e. Hauran de complir l’establert en els apartats corresponents al tipus de vehicle de la present Ordenança.
f. En cas de circulació en grups, han de mantenir una distància entre ells de més de 5 metres.
g. La persona física o jurídica titular de l’explotació econòmica vetllarà perquè els usuaris i les usuàries dels vehicles de mobilitat personal i cicles de més de dues rodes disposin d’un nivell d’habilitat mínim que garanteixi la seva seguretat i la de la resta d’usuaris i usuàries de la via pública.
h. El vehicle i les persones usuàries podran portar elements que els identifiqui com a pertanyents a la persona física o jurídica titular de l’explotació econòmica. La publicitat als vehicles o a les persones usuàries es regularà per les Ordenances Municipals d’aplicació.
i. La persona física o jurídica titular de l’explotació econòmica ha d’informar els usuaris i les usuàries dels vehicles de mobilitat personal i cicles de més de dues de les rutes autoritzades i les condicions de circulació.»
- Modificar l’article 56. Estacionament” de l’Ordenança General de Circulació, afegint un nou apartat al final de l’article sobre l’estacionament dels vehicles de mobilitat personal (VMP), essent la redacció del l’article incorporat, el següent:
«En relació a l’estacionament de vehicles de mobilitat personal, s’estableixen les condicions següents:
a. Els vehicles del tipus C1 i C2 només es poden estacionar en els espais habilitats a l’efecte.
b. Els vehicles del tipus A i B, s’han d’estacionar preferentment en llocs específicament destinats a aquesta finalitat. En cas de no existir llocs a les immediacions, o si aquests llocs estan ocupats, poden estacionar en altres parts de la via no prohibides per aquesta Ordenança, sempre que no obstaculitzin el trànsit de vianants ni la circulació de vehicles, amb compliment de les especificacions següents:
• En cap cas els usuaris podran subjectar-los als troncs del arbres, als senyals de trànsit, ni als semàfors, bancs, contenidors, papereres, marquesines de transport, ni a altres elements del mobiliari urbà sobre el qual puguin causar desperfectes o impedir-ne l’ús normal.
• Es prohibeix estacionar davant de zones on hi hagi reserves d’estacionament per a persones amb mobilitat reduïda, de càrrega i descàrrega a la calçada o de servei públic, i qualsevol altre lloc reservat durant les hores de reserva.»
- Afegir el quadre de sancions per a les infraccions dels articles 55 bis i 56 de l’Ordenança General de Circulació i l’annex de Vehicles de Mobilitat Personal.
Compartir: